Moto kombinézy

Pokud se v otázce nejzákladnějšího dilematu, jestli zvolit kožené nebo textilní moto oblečení, kloníte spíš směrem ke kůži, pak je tady další stupeň rozhodování mezi koupí bundy a kalhot zvlášť nebo kožené kombinézy.

 

Motocyklové kožené kombinézy

patří jednoznačně mezi nejbezpečnější oblečení na motorku, ale vzhledem k tomu, že v některých případech trochu omezují uživatelovo pohodlí, jsou dnes často nahrazovány různými variacemi a kombinacemi moto oblečení. Takové případy jsou hlavně lidé, kteří nesedají na motorku, aby se jen svezli a slezli z motorky až zase doma v garáži, ale ti, kteří cestou kousek i popojdou pěšky za nějakou zajímavostí nebo se zastaví někde na oběd nebo jen na kávu. Kožené kombinéza na motorku vypadá totiž na sportovnějším motocyklu nejlépe ze všeho dostupného oblečení, ale mimo motocykl působí figurka v kožené kombinéze naopak až nepatřičně.

 

Kombinézy jsou nejbezpečnější, protože kůže, ze které jsou ušité, je velmi odolná proti otěru a prodření a celkově je dobrá kombinéza šitá tak, že drží tělo v určitém tvaru. Pokud v kombinéze zkusíte udělat nějaký pohyb, který není na motocyklu přirozený, pak Vás kombinéza téměř nepustí. Čím sportovnější model, tím omezenější pohyblivost budete v kombinéze mít.

 

Kombinézy se nejzákladněji dělí na dvoudílné kombinézy a jednodílné kombinézy. Jednodílné bývají sportovnější, mívají i rukávy v loktech a nohavice v kolenou šité téměř v 90° stupňovém úhlu a téměř nedovolují vzpřímený postoj – jsou šité téměř přesně podle sportovního posazu na motocyklu. Dvoudílné kombinézy bývají více vhodné pro běžné používání nebo i pro turistiku a jejich horní díl se dá úspěšně použít i samostatně. V tomto případě pozor, protože samostatnou koženou bundu na motorku plně nahradit nemůžou, protože bývají kratší. Rukávy a nohavice bývají nejčastěji šité v úhlu cca 45°, ale někdy jsou dokonce rovné.

 

Nejzákladnější materiál na kožené moto kombinéze je hovězí kůže, která je sešitá režnou nití. I tady ale bývají dvojité nebo trojité bezpečnostní švy podle normy ISO 4916.

 

Další stupeň šití je aramidová nit. Ta je o hodně pevnější, než režná a přitom je levnější, než nit kevlarová, která je nejpevnější, ale také nejdražší a proto se používá jen na nejsofistikovanějších modelech. Těmi jsou jednodílné sportovní kombinézy, které používají nejvíce moderních technologií a vychytávek, které se pak občas dostávají i do nižších, turističtějších kategorií.

 

Jednodílné sportovní kombinézy

jsou v nejlepším případě ušité z klokaní kůže, která se dnes používá už jen z důvodu hmotnosti. Ta je například pro nižší kubatury v motocyklovém sportu hodně zásadním faktorem.

 

Sportovní kombinézy

mívají často vyjímatelnou podšívku a někdy jsou z bohatě perforované kůže, která má pořád podobnou pevnost, jako neperforovaná, ale umožňuje lepší cirkulaci vzduchu, tudíž větrání. Tomu pomáhají i různé textilní materiály, používané například na vnitřní straně paží, kde je malé riziko, že se kombinéza dostane do styku se zemí v případě nehody, čili tam nejsou takové nároky na pevnost.

Aby kombinéza dobře seděla i při nějakém pohybu na motocyklu v rámci jízdy, bývá vybavena strečovými materiály např. nad lokty a nad koleny apod.

Často bývá použitý i tzv. hrb nebo zádový spoiler, který také vznikl v motocyklovém sportu a který má funkci aerodynamickou a bezpečnostní. Pro turističtější modely se používá i hrb menší, čili méně nápadný.

 

Protektory bývají u nejsportovnéješích modelů všité napevno, v nižších modelech jsou tyto chrániče vyjímatelné.

Použití zádového chrániče je u jednodílných kombinéz často s pomocí přichycení v kombinéze, jinak se používá páteřák samostatně držíci na těle na kšandách a na pásu se suchým zipem.

 

Kolena bývají vybavena zvenčí tzv. slidery, které jsou nejčastěji připevněné pomocí suchého zipu.

Různé je i navázání kombinézy na boty a rukavice. Je lepší, když jsou rukávy i nohavice lehce kratší, protože pak nepřekáží v rukavicích a botech. Existuje i varianta kombinézy, která má nohavice přes boty a v takovém případě je dobré vyzkoušet boty společně při zkoušení kombinézy.

 

Nejznámější značky sportovních kombinéz na motorku jsou Vanucci a Probiker, ale také FastLane, Held a Büse. U všech modelů je hodně dbáno i na pohodlí, ale je potřeba počítat s tím, že kožená moto kombinéza při prvním zkoušení úplně pohodlná nebude, což je v pořádku. Stejně jakékoli jiné kožené oblečení i kombinéza povolí a přizpůsobí se tělu.